تاریخ درج۱۳۹۴/۱۲/۰۶
تعداد بازدید۱۲۷۶
موضوعات
کلمات کلیدی
امتیاز کاربران

مصاحبه با آقای سید علی معبودی: " چگونه در مسابقه ملی نانو موفق شویم؟"

آقای سید علی معبودی، دانشجوی دکتری مهندسی نانوفناوری، برگزیده مسابقات ملی نانوفناوری دوره چهارم و پنجم و مدرس تراز الف نانو هستند. ایشان در مصاحبه زیر روش مطالعه PQRST را معرفی کرده و با مثالی از میکروسکوپ الکترونی روبشی یا همان SEM روش پیشنهادی خود را برای موفقیت در مسابقه ملی نانو بیان نموده اند.

گوشه ای از افتخارات آقای سید علی معبودی :
دانشجوی دکتری مهندسی نانوفناوری
برگزیده مسابقات ملی نانوفناوری دوره چهارم و پنجم
مدرس تراز الف نانو
filereader.php?p1=main_8277e0910d750195b

بدون حاشیه می‌رویم سراغ سوال‌هایی که به نظر می‌رسد سوالات داوطلبان ششمین مسابقه ملی است.
به طور کلی چگونه مباحث نانوفناوری رو مطالعه کنیم؟
این سوال یه پاسخ عمومی داره و یه پاسخ خاص، پاسخ عمومیش اینه که شما اصولاً در مطالعه باید یک سری نکات و روش ها رو رعایت کنی تا نتیجه چیزی بشه که انتظار داشتی. پس اول باید چگونه مطالعه کردن رو فراگرفت. به نظرم مخاطبان این متن تا حد زیادی مدل مطالعه خودشون رو شناختن و ما با دانش آموزانی که در مرحله نخستین یادگیری قرار دارند روبرو نیستیم. من چنین اعتقاد ندارم که همه باید یک جور مطالعه کنند. یکی باید اول صبح، در یک مکان کاملا آرام و در بازه زمانی بدون استرس مطالعه کنه تا مطالب رو یاد بگیره، دیگری ممکنه نیمه های شب با هدفن در گوش و در استرس و انبوه نمونه سوالات امتحانی سالهای گذشته مطالب به ذهنش سپرده میشه. اما با این وجود تکنیک های تجربه شده و استانداردی برای مطالعه وجود داره که میتونید با بررسی اونا بهش عمل کنید. من یه نمونه رو اینجا مثال میزنم. روش یا متد PQRST یکی از روش های مطلوب برای مطالعه و یادگیری است که من در کلاسهام آموزش میدم. هر کدوم از این حروف نشان دهنده یک مرحله در فرایند چندمرحله ای یادگیری است. این مراحل عبارتند از:
 1- پیش مطالعه یا نگاه کلی به مباحث و دریافت یک نقشه کلی از اونچه باید فراگرفته بشه.
 2- طرح این پرسش که بناست من از مطالعه این مطالب چه چیزی رو یاد بگیرم
 3- خوندن متن با دقت، مشخص کردن نکات مهم و های‌لایت کردنشون و در نهایت خلاصه برداری
 4- آزمون دادن
بخش دوم سوال اینه که آیا در مطالعه مباحث نانو، نکته خاصی رو باید مد نظر داشت؟
در این مورد باید بگم اولا با این دانسته باید وارد فضای مطالعه مباحث نانو شد که نانو صرفاً یه رویکرده در گستره زیادی از رشته ها و تخصص ها. دونستن این چه فایده ای داره؟ نخستین فایده ش اینه که شما دیگه چنین انتظاری نداری که مطالب همه با یک دید، از یک جنبه خاص و در حوزه معینی از علم به شما ارئه بشه و شما بخونیش. پس شما با آگاهی از پراکندگی و تنوع و رنگارنگی مطالب وارد قضیه میشی هرچند دارای یه نقشه مشخصی هست. نکته دومی که میخوام عرض کنم یه موضوعی هست که با الهام از همون مدل PQRST که مختصرا براتون توضیح دادم بهش میپردازم. شما وقتی یه نمونه مثلاً معدنی رو میذاری توی میکروسکوپ الکترونی روبشی یا همون SEM چند مدل اطلاعات از نمونه میتونه به شما بده این دستگاه آنالیز. اولا شکل و ظاهر کلی ذرات رو به شما میده. توی یه مد دیگه تصویربرداری میتونی فاز ماده معدنی رو که در واقع ساختار اتمیش هست رو تشخیص بدی و همچنین میتونی آنالیز عنصری بگیری ببینی از چه نوع عناصری چند درصد در نمونه شما هست. منظورم اینه که هم کلیات نمونه رو داری هم جزئی ترین اطلاعات در مورد عناصر سازنده ش. به نظرم شما باید شبیه یدونه SEM با مطالب نانو که میخواید مطالعه شون کنید رفتار کنید. اول از همه یه کلیات از همه فهرستی که جلوتون هست رو نگاه بندازید که بشناسید چه چیزایی بناست فرا بگیرید. میبینید که مثلا یسری مباحث عمومی هست بعد نانوساختارها بعد فلان و ... لذا شما میدونید توی یه نقشه دارید حرکت میکنید. بعد مرحله بعد ببینید خب درون مثلا قسمت نانوساختارها چه چیزهایی بناست یاد بگیرید؟ چیدمان و ترتیب مباحثی که تالیف شده چیاست؟ دونستن این نکات کمک میکنه گم نشید وسط مطالب. بدونید الان کجای نقشه اید. هرجا سوال یا مطلب مشابه خوندید بدونید در فلان بخش یه بند در مورد همین مطلب گفته شده بود. یعنی بجای اینکه مطالب رو بریزید توی ذهن، بچینید توی ذهنتون. اونم توی قفسه ها و جایگاه های از قبل تعیین شده نه بطور تصادفی. چون شما اولش با دقت در فهرست و دیدن نقشه میدونید چنتا جایگاه ذهنی باید آماده کنید تا مطالب رو توش بچینید. بعد از تعیین نظم و چیدمان (معادل تصویرسازی فازی از نمونه در SEM) نوبت نکات ریز داخل متون و ثبت اونها در ذهن (معادل آنالیز عنصری نمونه در SEM) میرسه. در این مرحله با دقت مطالب خونده میشه، نکاتی که براتون مهمه و اصطلاحاً مناطق سوال‌خیز تعیین میشن (حالا با های‌لایت یا کامنت گذاشتن تو فایل الکترونیکی یا ...) و در نهایت از هر متن چنتا نکته خلاصه برداری شده جدا میشن برای مرورهای چندثانیه ای. شما با این مدل در طی زمان معینی (که باید به مدیریت اون هم دقت کنید) ذهنی مرتب و چیده شده از مطالب رو دارید. برای اینکه جای مطالب چیده در ذهن دقیقا شبیه جای کتابها در یه کتابخونه بزرگ رو حفظ بشید لازمه هرچند وقت یکبار این کتابها رو بردارید و این یعنی باید آزمون بدید سوال جواب بدید. بنابراین لازمه بطور مرحله ای و تکرارشونده در آزمون هایی که از قضا در سایت هم تدارک دیده شده شرکت کنید. بررسی بعد از آزمون هم برای تصحیح و تثبیت مطالب بسیار مفیده.
در پایان یادآوری میکنم روش مطالعه PQRST رو با دستورالعمل هاش دنبال کنید و از تکرار و بازخوانی مطالب خسته نشید که practice makes perfect